م. آزاده: کابوس سرنگونی از دمشق تا تهران

علائم جدید از هراس ووحشت از سرنگونی اسد و تقلا برای آمادگی برای بعد از اسد از یک سو و سطح تحرکات و ارتباطات فرماندهی ارتش آزادی در خاک سوریه؛ شاخص میزان پیشروی ارتش آزادی در تعادل سیاسی نظامی و هم چنین میزان درهم شکستگی و ناتوانی اسد و ناکامی استراتژیک حامیانش در برابر قیام ناایستا و مقاومت جوشان مردم شجاع سوریه است. قیام سرزنده‌یی که با توانمندی عبور از۱۸ماه بمباران وحشیانه نه با بمب معمولی؛ با بشگه انفجاری و بمب خوشه‌یی و توپ باران و اعدام صحرایی و بی خانمانی؛ نشان داد که پیروزی را با اتکا به نیروی خویش به رغم سکوت مرگ آور بین‌الملل مماشات و سفلگی سیاسی؛ خواهد ساخت. به موازات وحشیگیری اوج یابنده اسد که دلیلش جز حمایتهای گسترده رژیم ایران و به کارگیری نیرو و امکانات مزدوران منطقه‌ییش و بازی کثیف روسیه و چین در همراهی با باند رژیم ضد بشری آخوندی علیه مردم شکست ناپذیر سوریه؛ نیست؛ مردم سوریه با حمایت از ارتش آزادی و با اصل طلایی اتکا به نیروی خودشان؛ مسیر پیروزی را تا تحمیل شکست به اسد و جبهه حامی او تا آنجا پیش برده اند که علائم روشن تغییر تعادل در جبهه خودی و تغییرآرایش در جبهه دشمن؛ تصویر روشنی از ساختن تحولات و نه وقوع آنها؛ به سود خودشان است. دریک رویداد جدید؛ روز چهارشنبه۲۶مهر؛ سرهنگ عبدالجبار عکیدی، ازاعضای شورای فرماندهی ارتش آزادی سوریه از شهر حلب و از منطقه استراتژیکی صلاح الدین که رژیم بشاراسد و رسانه‌های رژیم آخوندی از یک ماه قبل و از شروع نبردهای سرنوشت درآن بارها اعلام کرده اند؛ اسد توانسته است برآن مسلط شود، دیدار و بارزمندگان گفتگو کرد. سرهنگ عبدالجبار گفت همان‌طور که می‌بینید رژیم بشاراسد فقط از طریق هوا و با هواپیما قتل عام می کند و بر روی زمین نمی تواندحضورداشته باشد. هم چنین سرتیپ مصطفی شیخ طی دیدارش از منطقه المحرره در لاذقیه با فرماندهان این منطقه جلسه‌یی برگزار کرد و اوضاع را بررسی کرد. این دیدارها یک روز پس از آن  بود که تلویزیون یورونیوز از کنترل کامل ۸۰ کیلومتر  جاده مهم دمشق حلب توسط ارتش آزادی سوریه ، خبر داد و این که ارتش آزادی خطوط مواصلاتی رژیم بشار اسد را از دمشق به حلب به طور کامل قطع کرده است. این پیشرویها درحالی بود که تظاهرات شبانه مردم هم با شعار سرنگونی بشار اسد در دمشق، حما، درعا و ادلب درحالی درجریان بود و جنگنده بمب افکنهای اسد، دمشق و حومه آن و شهر الرستن را زیر بمباران وموشک باران وحشیانه قرار داده بود و ظرف ۲۴ ساعت بیش از ۲۶۰ تن از مردم به پاخاسته سوریه کشته شدند. (اوگاریت و الجزیره۲۵مهر) یک روز پس از دیدار سرهنگ عکیدی از حلب و منطقه صلاح الدین یعنی جبهه استراتژیک نبرد؛ و در ادامه نبردهای ارتش آزادی و نظامیان بشاراسد که تلویزیون الجزیره شدت و گسترش آنها را بیسابقه خواند(الجزیره ۲۳مهر)؛ در روز۲۷مهر خبرگزاریها از انجام ۲۴رشته عملیات موفق ارتش آزادی تنها طی یک روز در در عا  و حلب خبردادند و کارشناسان نظامی گفتند درحال حاضر ۶۰ درصد خاک سوریه ازکنترل نیروهای بشاراسد خارج شده است. در پی این پیروزیها در صحنه نظامی؛ سرهنگ ریاض الاسعد فرمانده ارتش آزادی سوریه، در شهر ادلب با رزمندگان ارتش آزادی دیدار کرد و ضمن ارزیابی موقعیت، با رزمندگان و فرماندهان صحنه گفتگو کرد.

نفس دیدار فرماندهان ارشد ارتش آزادی سوریه از مناطق استراتژیک نبرد بیانگر از هم پاشیدگی و عدم توان کنترل اسد بر صحنه نبرد است که پیامش سرنگونی محتوم حاکمیتی است که تنها ابزارش کشتار است و بمباران. و طبعا وقتی این ابزار از کارآیی بیفتد؛ چاره‌یی جز رفتن نیست. دیریازودش البته قیمت متفاوتی می گیرد ولی مهم  این است که قطعیتش تردید بردار نیست و ناگزیر است و این تعادل تعیین کننده‌یی است چرا که جبهه جنایت جهانی پشت سر اسد و در امداد رسانی به او دست به دست هم داده اند ولی صحنه بازدید فرماندهان ارشد ارتش آزادی و صحنه تظاهرات بی وقفه مردم سوریه؛ و ۲۴عملیات موفق تنها در یک روز نشان دهنده برباد رفتن تلاشهای اسد و امداد رسانان اوست.

یعنی به رغم پمپاژ تمامی توان رژیم ایران در ارسال سلاح و پاسدار و دستگاههای ردیاب برای شکار انقلابیون به سوریه و راه اندازی مراکز فرماندهی توسط نیروهای ویژه سپاه در حمایت از کشتار مردم سوریه توسط اسد و به رغم همه تلاش و تقلای روسیه و چین حتی در ممانعت از اجرای تحریم علیه اسد و البته بهانه دادن به دست انترناسیونال بی شرافتهای سیاسی و نه بی عرضگان؛  برای چرتکه اندازی مضحک نفوذ القاعده در سوریه و ترس از رسیدن تسلیحات ارسال ناشده به تروریستها و … توفان قیام و تسلیم ناپذیری؛ جایی برای پیشروی سیاستهای جنایتکارانه چپ و راست باقی نگذاشته است. به همین دلیل است که رژیم آخوندی در تدارک مرحله پس از اسد؛ از یک سو به بحران آفرینی در منطقه به عنوان سپر بحرانهای استراتژیکی که با سرنگونی اسد و از دست رفتن سوریه به عنوان تنفس گاه استراتژیکش؛ با آن مواجه است؛ دامن می زند و از سوی دیگر دنبال جایگزین کردن عراق و مالکی به جای سوریه و اسد برای مطامع منطقه‌ییش و جبهه مقدم امنیتی حاکمیت خودش است.

رژیم ایران آمادگی برای دوران بعد از اسد

محمود عثمان از مسئولین ائتلاف کردستان عراق بر نیات رژیم ایران و طراحی برای بعد از اسد  انگشت گذاشت و  گفت: رژیم  ایران سخت تلاش میکند بعد از از دست دادن نظام سوریه در منطقه، فعالیتهای خود را به عراق منتقل که این موضوع در سفرهای قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و هم‌چنین احمد وحیدی وزیر دفاع رژیم ایران به‌خوبی مشخص است. محمود عثمان تصریح کرد: اگر رژیم سوریه ساقط شود موقعیت رژیم ایران متزلزل می‌شود. چون سوریه برای رژیم ایران حیاتی است در نتیجه این رژیم  می‌خواهد نفوذ بیشتری در عراق داشته باشند زیرا بعد از آن عراق خط مقدم جبهه برای این رژیم است چه در مقابل امریکا چه در مقابل ترکیه یا در مقابل دیگران… ».

سفر وزیر دفاع رژیم ایران پاسدار وحیدی به عراق برای اولین بار در ۲۰سال گذشته و نشست با مسئولان امنیتی عراق که اعتراض رهبران العراقیه را برانگیخت و گفتند رفتار رژیم ایران با عراق مثل یک روستای وابسته به ایران است؛ سفر پاسدار احمدی نژاد به عراق؛ داستان تشکیل دولت اکثریت سیاسی به جای دولت وحدت ملی که هیچ هدفی جز حذف کامل نیروهای ملی عراقی حتی از تصور مشارکت در قدرت هم ندارد؛ تا قرارداد خرید سلاح مالکی با روسیه که بیشتر از خرید سلاح محتوای ایجاد رقیب برای آمریکا برای امتیاز گیریهای بعدی را علاوه بر نیات ماجراجویانه دارد؛ بخشی از همین سناریو است. برهم صالح از رهبران ائتلاف کردی در ۲۶مهر به تلوزیون الشرقیه با عباراتی دیگر نسبت به طرحهای مالکی هشدار داد و گـفت: «کردها از مسلح شدن ارتش عراق ترسی ندارند بلکه از اندیشه‌یی که می‌خواهد این  سلاحها را به‌کار بگیرد؛  نگران هستند»؛  هم چنین اتخاذ سیاستهای خصمانه مالکی نسبت به ترکیه که در قبال مساله سوریه تاکنون علیه  اسد عمل کرده است؛ از جمله ممانعت از عبور ۱۲۸ اتوبوس حجاج ترکیه به سوی عربستان از خاک عراق؛ تا حذف و تصفیه‌ها در ارگانهای قضایی و سیاسی و …؛ تماما به دستور رژیم ایران و برای برآورده کردن نیت پرکردن حفره اسد و سرمایه گذاری روی مالکی و عراق برای بعد از اسد است. البته این تلاشها قانونمند نتوانسته با موفقیت قرین باشد تنها مرور یک نمونه موضعگیری طالبانی علیه مالکی می تواند زمین ناصاف زیر پای مالکی را ترسیم کند. تلویزیون الشرقیه نیوز ۲۷مرداد گفت: دفتر نخست وزیر نوری المالکی شگفتی خود را نسبت به موضع رئیس جمهور جلال طالبانی در قبال اظهارات نماینده مجلس از ائتلاف دولت قانون یاسین مجید که آن را ”گستاخانه” توصیف کرده بود و گفته بود که از آن ”بوی جنگ به مشام میرسد، ابراز داشت. علی موسوی مشاور نخست وزیر گفت پارلمانتر یاسین مجید نظر شخصی خود را بیان داشته ولی از موضع طالبانی و دخالتش در این مسأله تعجب کرده است. … منابع سیاسی در بغداد گفتند که رابطه بین رئیس جمهور عراق جلال طالبانی و نخست وزیر نوری المالکی در بهترین وضعیت خود نیست. این مخالفتها، با مورد به مورد اقدامات همسو با رژیم ایران، وجود دارد و نتایج منفی اش متوجه رژیم ایران و مالکی است. از جمله در مورد ممانعت از عبور اتوبوسهای حامل زائران حج ترکیه توسط دولت عراق؛ تلویزیون بغداد۲۸مهر گفت: حمید بافی، عضو کمیسیون اوقاف و امور دینی عراق اعلام کرد حجاج ترک به صورت رسمی وارد عراق شدند و باید به آنان اجازه داد که سفرشان به دیار مقدسه را تکمیل کنند…».

کمک فعال مالکی به اسد؛ داستان ارسال سلاح رژیم ایران از طریق آسمان عراق برای اسد و نمایش مضحک بازرسی راندوم هواپیماهای ایرانی برای سردواندن آمریکا؛ چیزی جز اجرای خواست رژیم ایران نیست و خبرتلویزیونها درخود عراق؛ برای بیان این رابطه کافی است:  الشرقیه نیوز ۲۶مهر گفت یکی از مسئولین سازمان ”بدر” در بغداد اعتراف کرد که جنگجویان عراقی در کنار نیروهای نظام فعلی سوریه حضور دارند و علیه نیروهای اپوزیسیون که در برخی مناطق کشور در حال نبرد هستند می‌جنگند، این مسئول در سازمان بدر که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویتر گفت، این جنگجویان در سوریه حضور دارند بدون این‌که با رهبرانشان در عراق هماهنگ کرده باشند و در بین آنها مسئولینی از سازمان بدر و عصائب اهل حق و جیش المهدی هستند که معتقدند درگیری در سوریه یک امر داخلی است و فرستادن نیرو به این کشور بیانگر دخالت در امور آن کشور است. در همین رابطه رویتر گفت یک سیاستمدار همپیمان با این شبه نظامیان اطلاع داد رژیم ایران یک سیاستمدار و مسئول برجسته عراقی از سازمان بدر را برای کنترل بر گروههای مسلح وهماهنگی بین گروههای مسلح و نظام سوریه به این کشور اعزام کرده است.

اقدامات تروریستی در کشورهای همسایه سوریه

از سوی دیگر اقدامات تروریستی در خاک کشورهای همجوار سوریه و مشخصا لبنان از جمله اقدامات رژیم آخوندی در واکنش به سرنگونی محتوم اسد و برای به تعویق انداختن آن است امری که البته نتایجش در راستای مولفه تعیین کننده ایستادگی مردم سوریه و پایداری و جانفشانی رزمندگان ارتش آزاد سوریه به عنوان راه حل اسد؛ به شکل امواج خرد کننده به اسد و رژیم ایران باز می گردد. در همین رابطه تازه‌ترین تحول؛ انفجار یک خودرو بمب گذاری شده در منطقه مرکزی بیروت پایتخت لبنان بود که ۸کشته و ۷۸ مجروح بجای گذاشت و هدف اصلی در آن قتل سرتیپ عمید وسام الحسن  رئیس شاخه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان بود که جنبلاط در مصاحبه با الجزیره این ترور با خود رو انفجاری را عمل انتقامجویانه نظام اسد به علت کشف پرونده میشل سماحه(مسئول ترور رفیق حریری) دانست. ندیم جمایل نماینده پارلمان لبنان،  گفت: ”رژیم بشاراسد درحال سقوط است وتلاش می‌کند که بحرانهای گریبانگیر خود را به لبنان گسترش دهد.” به گزارش تلویزیون الجزیره؛ سعد حریری به صراحت بشار اسد را عامل بمب‌گذاری روز جمعه خواند و نوفل ضو، عضو دبیرخانه کل نیروی ۱۴مارس از بیروت به تلویزیون الجزیره گفت: اهمیت ترور وسام الحسن برابر با اهمیت ترور رفیق الحریری در سال ۲۰۰۵ است. … امروز ۱۴مارس باید قیام خود را از سر گیرد و قیمومت رژیم ایران از لبنان را قطع کند و لبنان را به دولت لبنان برگرداند. …موضوع اصلی در این شرایط، ضرورت احیاء جنبش مردمی برای قرار دادن اوضاع در مسیر درست آن و محقق کردن حاکمیت لبنان و جلوگیری از قرار گرفتن مجدد لبنان تحت قیمومت امنیتی، نظامی و اطلاعاتی سوری و ایرانی است.… این در حالی است که به گزارش الجزیره؛ خبرگزاری فارس رژیم ایران،وابسته  به سپاه پاسداران؛  انگشت اتهام را به سوی دولت اسراییل نشانه گرفته است(تلویزیون الجزیره ۲۸مهر). اما به رغم حجم سنگین توطئه و تبانی و جنایت رژیم ایران و همدستانش برای حفظ اسد در قدرت؛ تکیه مردم سوریه و ارتش آزاد آن به نیروی لایزال ایستادگی خودش تعادل را برمی گرداند؛ و پیروزی را درچشم انداز قرار می دهد. تلویزیون سی ان ان۲۷مهر گفت:  بعد از ماهها بن‌بست در سوریه، جنگ در این کشور ممکن است عاقبت به سود نیروهای ارتش آزادی بچرخد. قدرت آتش آنها رو به افزایش است. نیروهای ارتش آزادی اکنون به پایگاههایی تهاجم می‌کنند که زمانی غیرقابل نفوذ بودند.

برق موفقیتهای ارتش آزادی در هفته گذشته، هم‌چنان ادامه دارد…آنها به تکنیکهای جدیدی برای ساقط کردن قدرت هوایی سوریه دست یافته‌اند. …ارتش آزاد سوریه، تاکنون قادر نبود به‌طور رو در رو با ارتش اسد مواجه شود، اما چنین روزی، به‌تدریج نزدیک می‌شود… بیش از نیمی از هواپیماهای سرنگون شده در این جنگ، در ماه گذشته صورت گرفته است…»

این پیروزیهای ارتش آزادی در بستر تظاهرات شبانه روزی شهرهای سراسر سوریه با خواست سرنگونی اسد و زیر بمباران وحشیانه است. اما به راستی بر این میزان از پایداری ادامه دار و سرفراز  با شعار« سرخم نمی کنیم»؛ با فدای بیش از ۳۱هزار کشته از کودک و زن و مرد و بیش از ۲۸هزار مفقود؛  جز پیروزی چه نامی می‌توان نهاد؟

بیان دیدگاه